Etusivu » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Onnettomuustutkintakeskus antaa onnettomuusuhkailmoituksen lentokoneiden rakettivarjoihin liittyvästä vaarasta

Julkaistu 31.5.2017

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on tehnyt tänään 31.5.2017 turvallisuustutkintalain mukaisen ilmoituksen lentokoneiden rakettivarjoihin liittyvästä onnettomuusuhasta Liikenteen turvallisuusvirastolle. Onnettomuusuhka ilmeni Laajasalossa eilen 30.5.2017 pudonneen ultrakevyen lentokoneen paikkatutkinnan yhteydessä.

OTKESin paikkatutkinnassa ilmeni jälleen, että pelastus-, ensihoito- ja poliisiviranomaisilla ei ollut tietoa onnettomuudessa olleen ultrakevyen lentokoneen rakettivarjosta, joka oli koneen rungon sisällä. Räjähtäessään laite aiheuttaa lähistöllä oleville hengenvaaran.

Rakettivarjon ajopanos sekä ohjaamossa oleva laukaisuvaijeri ja –kahva olivat Laajasaloon pudonneessa ultrakevyessä lentokoneessa vaurioituneet. Koneen rungossa oli asianmukaiset varoitukset rakettivarjosta. Helsingin poliisilaitoksen asiantuntijat räjäyttivät ajopanoksen hallitusti eilisen 30.5. OTKESin paikkatutkinnan jälkeen.

Vuonna 2014 Onnettomuustutkintakeskus teki Nummelassa tapahtuneeseen lento-onnettomuuteen liittyen turvallisuusuhkailmoituksen samasta aiheesta.

Rakettivarjoja on asennettu lähes kahteen sataan Suomessa rekisteröityyn lentokoneeseen tällä hetkellä. Ilman perusteellista osaamista ja tietämystä niiden käsittely on hengenvaarallista esimerkiksi onnettomuuksien yhteydessä.

Johtaja Veli-Pekka Nurmi, p. 0295 150 701
Johtava tutkija Ismo Aaltonen, p. 02951 50703