Turvallisuustutkinta kannettavan tietokoneen akkupalosta liikennelentokoneessa 7.3.2017 valmistui – turvallisuussuositus tapahtuneesta

Julkaistu 5.3.2018

Berliinistä Helsinkiin matkalla olleen matkustajalentokoneen matkustamossa tapahtui 7.3.2017 matkustajan kannettavan tietokoneen akkupalo. Istuimen alla olleen kannettavan tietokoneen litiumakku syttyi, kun laskeutunut lentokone oli rullaamassa kohti tuloporttia. Palosta ei seurannut henkilövahinkoja eikä vakavampia materiaalivahinkoja.

Matkustamomiehistö toimi tilanteessa ohjeiden ja koulutuksen mukaan, sammutti palon ja käskytti matkustajia poistumaan lentokoneesta ripeästi. Osa matkustajista noudatti ohjeita, ja poistui lentokoneesta ilman päällysvaatteita ja käsimatkatavaroita. Osa matkustajista jäi kuitenkin odottamaan käsimatkatavaroitaan, jolloin matkustamon käytävä tukkeutui ja poistuminen hidastui.

Alkusammutuksen ja matkustajien poistumisen jälkeen matkustajia ei koottu terminaalissa yhteen. Kokoamalla matkustajat yhteen paikkaan voidaan selvittää, että kaikki lennolla olleet henkilöt ovat poistuneet lentokoneesta, heidän vointinsa voidaan tarkastaa ja heille voidaan kertoa lisätietoja tapahtuneesta.

Lentoyhtiön edustajan tai Helsinki-Vantaan lentoaseman ohjeistuksessa ei ollut toimintaohjeita poikkeustilanteessa tapahtuvaan matkustajien nopeaan poistumiseen lentokoneesta ja tilanteen jälkihoitoon terminaalissa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa turvallisuustutkintansa perusteella, että Finavia Oyj sopii yhdessä lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden edustajien kanssa toimintatavat poikkeavaan tilanteeseen, jossa matkustajat joudutaan nopeasti poistamaan lentokoneesta terminaaliin.

Pienikin tulipalo lentokoneessa on yksi vakavimmista uhista

Litiumakkua käytetään yleisesti pienlaitteissa, koska se on kevyt, pitkäikäinen ja sillä on painoonsa nähden korkeampi kapasiteetti kuin muilla akkutyypeillä. Litiumakkujen käyttö on lisääntymässä. Samalla on tärkeä muistaa, että sisäisesti vikaantunut tai ulkoisesti vahingoittunut litiumakku voi syttyä räjähdyksenomaisesti, josta voi aiheutua materiaali- ja henkilövahinkoja.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Administarion) on tehnyt tilastoa litiumakkujen ylikuumenemisesta, savuamisesta, syttymisistä ja räjähtämisistä vuodesta 1991 lähtien. Vuoden 2016 loppuun mennessä tapauksia oli 138. Vuonna 2016 tapauksia oli 31, joista kolmasosa liittyi sähkösavukkeisiin. Osasta tapauksista on puutteelliset tiedot, mutta ainakin 13 tapauksessa matkustamomiehistö joutui käyttämään sammutinta. Tilastoissa on mukana lennon aikana tapahtuneiden vaaratilanteiden lisäksi kuormauksen aikana havaitut tapaukset. Huomioitavaa on, että tilasto perustuu vain Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen tietoon tulleisiin tapauksiin. Yhtenäistä maailmaanlaajuista tilastoa tapahtumista ei ole saatavilla.

Paloturvallisuuden kannalta laitteet on parempi kuljettaa matkustamossa, koska mahdollinen palo havaitaan siellä aikaisemmin kuin ruumassa ja sitä myös päästään sammuttamaan alkuvaiheessa.

Ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen, p. 0295 150 703
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi, p. 0295 150 701