Kolme turvallisuussuositusta Lievestuoreen 19.7.2017 lento-onnettomuudesta

Julkaistu 14.5.2018

Laukaan Lievestuoreella tapahtui 19.7.2017 lento-onnettomuus, jossa Piper j3C-65 Cub Mod -tyyppinen lentokone putosi laskeutumisen aikana metsään. Lentokoneessa yksin ollut ohjaaja kuoli välittömästi.

Piperin ohjaaja oli lähdössä yhdessä Kitfox-tyyppisen lentokoneen ohjaajan kanssa matkalle Lappiin Riitakorven lentotoimintaan tarkoitetulta yksityiseltä maa-alueelta. Ohjaajat päättivät lähteä ensin tarkastamaan lentosään ilmasta käsin. Heti nousun jälkeen he kuitenkin huomasivat, että sää oli huono aiotun lentoreittinsä suunnassa, jolloin he päättivät keskeyttää lentonsa ja palata odottamaan sään paranemista. Laskeutumisen aikana Piperin ilmanopeus pieneni ja vajoamisnopeus kasvoi. Lopuksi lentokone osui noin 25 metriä korkeaan puuhun ja lennettyään 110 metriä putosi metsään.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto velvoittaa ilmailun harrastajia ilmoittamaan valvotun ilmatilan läheisyydessä olevien lentotoimintaan käytettävien yksityisten maa-alueiden sijainnista sekä lentotoiminnasta ANS Finland Oy:n lennonneuvontaan.

Suomessa on useita Riitakorven kaltaisia yksityisiä maa-alueita, joilta tilapäistä lentotoimintaa harrastetaan maanomistajan luvalla. Riitakorvelle ei ollut anottu hyväksyntää valvomattomaksi lentopaikaksi Liikenteen turvallisuusvirastolta eikä siitä ollut tehty perustamisilmoitusta ilmailuviranomaiselle kevytlentopaikaksi. Riitakorven sijainti ei ollut yleisesti tiedossa.

Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Poliisihallitus ja Liikenteen turvallisuusvirasto täsmentävät yhteistoiminnassa ANS Finlandin kanssa ANS Finland Oy:n Ilmailun etsintä- ja pelastuskäsikirjan ja Poliisihallituksen "Lento-onnettomuus/kadonneen etsintä ja poliisitutkinta" -ohjeiden sisällön yhteneviksi ja selkeiksi koskien maastoetsinnän johtovastuuta sekä viiveettömän maastoetsinnän aloittamista jo lentoetsintävaiheessa.

ANS Finland Oy:n Ilmailun etsintä- ja pelastuskäsikirjan ja Poliisihallituksen "Lento-onnettomuus/kadonneen etsintä ja poliisitutkinta" -ohjeiden määritykset johtovastuusta sekä maastoetsinnän oikea-aikaisesta ja tehokkaasta käynnistämisestä olivat epäselvät.

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että ANS Finland Oy laatii Lentopelastuskeskuksen käyttöön kysymyssarjat lento-onnettomuusvaara- ja -onnettomuustilanteita varten. Yksityiskohtaisilla kysymyssarjoilla voidaan nopeuttaa lentoetsintävaiheen aikaista kadonneen tai onnettomuuteen joutuneen ilma-aluksen löytymistä ja/tai maastoetsinnän suuntaamista todennäköisimmälle onnettomuusalueelle.

ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen, p. 0295 150 703